Yrittäjä on henkilö, joka yksin tai yhdessä muiden henkilöiden kanssa organisoi liiketoimintaa hänen itsensä tai jonkun muun havaitseman liiketoimintamahdollisuuden hyödyntämiseksi.”

Lähteenä Wikipedia

 

Yrittäjän elämää markkinoidaan monesti; “Olet oman elämäsi herra, heräät milloin haluat, teet mitä ja kuinka paljon haluat, valitset kenen kanssa olet tekemisissä, et ole sidottu paikkaan tai aikaan, töitä teet vaikka sohvalta käsin, rikastut tekemättä juuri mitään, tai vaan vartti päivässä, tulet rikkaaksi jne. Varmasti totta tai tarua tai jopa molempia. Mutta yrittäjän elämä on muutakin...

Yrittäminen on liiketoimintaa, jossa tarjoat toiselle osapuolelle vastinetta rahaa vastaan. Myyt ajatusta, palvelua ja/tai tuotetta. Yrittäminen on luoda markkinoille jotain aivan uutta, tai jo olemassaolevan tuotteiden tai palveluiden välittämistä eteenpäin. Yrittäminen on liiketoimintaa jossa ei ole työ-aikoja, pomoja, oven takana odottavia asiakkaita joille jaat päivästä toiseen vuoronumeroita, jatkuvaa palkkapäivää jne. Nämä ovat toki mahdollisia, riippuen juuri sinusta, joka olet pomo mikäli olet valinnut yrittäjyyden työksesi. Mutta näistä ei niin kivoista jutuista huolimatta, sinulla on valtava potentiaali vaikuttaa omaan elämään, tuoda markkinoille jotain uniikkia ja hienoa, saada elämyksiä itsellesi ja asiakkaalle. Opit sosiaalisia taitoja, tapaat uusia ihmisiä ja ehkä heräät tosiaan aamuisin myöhemmin kuin normaalisti ja ehkä lomailet Mallorcalla ainakin kerran! ;)

Yrittäminen kuulostaa jossain määrin helpolta mutta sitä se ei ole, ellei ole valmistautunut hyvin jo heti alkuunsa. On hyvä jo heti alkuun tutustua yrittäjyyteen lukemalla siihen liittyviä kirjoja ja tietopaketteja. Yrittäjänä sinulla on monia asioita joita sitoo tiukat lait ja määräykset. Verottaja on myös yksi ystävä jota ei kannata unohtaa, se ei unohda sinua. Asiakkaatkin arvostavat rehellistä kaupankäyntiä. Kukaan ei näitä sinun puolestasi tee, ainoastaan silloin sinun ei näitä tarvitse murehtia kun olet palkkatyössä jonkun toisen yrityksessä, toisen alaisena.

Jotta pääset aloittamaan oikein toimintasi, kannattaa konsultoida paikallista TE- keskusta tai kirjanpitäjää jottei yllätyksiä pääse tapahtumaan -ne kun voivat kaataa unelmasi jo ensimetreillä. Älä epäröi kysyä apua ammattilaisilta, mieluummin kulutat aikaa siihen alkuun kuin haukot happea myöhemmin kuilun reunalla kun liiketoiminta uhkaa loppua ja iso jälkilasku odottaa pöydällä.

Yrittämisessä ei päde se, että istut pöytäsi ääreen klo 8 aamulla ja odotat, juot kahvia ja odotat lisää. Asiakkaat tulevat hyvin harvoin luoksesi ilman markkinointia. Yrittäjän tulee olla koko ajan joka paikassa, esimerkiksi paikallisella torilla, markkinoilla, messuilla tai asiakkaan luona. Tai liikkeellään valot päälle laitettuna, paikat siivottuna, valmiina hymyilemään.

Jos et juokse juuri sillä hetkellä Turun toreilla, olet sähköpostin ääressä, päivittämässä kotisivuja, puhelimessa,valmistelemassa tuotteita myyntikuntoon, laskutat, inventoit...yrittäjän ja yrityksen kuuluu olla jatkuvasti ajan hermoilla, äänessä, mielessä, läsnä; jokaisena päivänä, jokaisena kellonaikana. Esimerkiksi Nokia, varmasti yksi vahvimmista brändeistä Suomessa jonka lähes jokainen tietää unissaankin, mutta kuinka monta kertaa silti törmäät yritykseen eri medioissa?

Varaudu henkisesti siihen, että -rahaa tulee ilman työtä- ei pidä paikkaansa. Vai miksi kaikki tekee työtä ahkerasti keskimäärin 50vuotta jos tämä olisi mahdollista? ;) Yksi suurimpia syitä on yrittämisen lopettamiseen kahden vuoden sisällä, että alussa mainitut väitteet eivät olekkaan totta ja töitä joutuu tekemään enemmän kuin oma jaksaminen edes sallisi. Yllätytään siitä, että työ vaatii enemmän mihin ollaan valmistauduttu ja yllätytään kun se saatu raha ei olekkaan niitä miljoonia joita luvattiin. Mikään työ ei tule itsestään menestymään ja tuo rahaa, ilman että sen eteen nähdään vaivaa ajallisesti ja rahallisesti. Ei ole ilmaista rahaa, ellet aloita uraasi pankkiryöstäjänä. ;) Ja kyllä, jokaisesta tulee miljönääri jos on valmis tekemään töitä. Haluan korostaa tässä, että älä usko sen tulevan vartin työnteolla kuten se sixback vatsa joidenkin mainoksien mukaan. Sekin on mahdollista ja varsin todenäköistä, että yrittäjänä haaveilet hetken säännöllisistä palkkapäivistä, mutta sitä suuremmalla syyllä yrittäjänä iloitset päivistä kun se rahapäivä on;)

Pienellä panostuksella ja päämääräisellä työllä päästään eteenpäin, mutta jos haluaa kurkotella suurempiin tähtiin, pitää muistaa, että se vaatii uhrautumista niin ajallisesti kuin taloudellisesti. Jos siihen on valmis, vain taivas on rajana koska kuka vaan jolla on motivaatio yrittää, voi sen tehdä!

Markkinointi on yksi suurimmista meno-eristä yrityksen kuluissa ja valitettavan kallista. Sitä voi tehdä edullisesti, kunhan tarkasti valitsee väylät ja välineet joita hyödyntää tässä prosessissa. Pitää muistaa, että markkinointi ei tuo välttämättä aina sitä summaa takaisin joka siihen on sijoitettu ja jotkut markkinointitavat eivät tuo ehkä takaisin mitään rahallista vastinetta. Mutta näkyvyyttä sitäkin enemmän. Ja se luo taas mahdollisuduen mennä eteenpäin. Markkinointi voi räjäyttää potin ja sen jälkeen yrittämisesi pääsee uusille leveileille. Risikistä huolimatta panosta markkinointiin tavalla tai toisella. Koska ilman sitä, mistä ne asiakkaat sinut löytäis?

Markkinoilla,messuilla, asiakkaan luona seisoessa koko päivän, käy monesti ettei myynti ole lähellekkään sitä, mitä vuokra, tapaamiseen ajon hinta tai sinun aikasi olisi palkkana palkkatyössä. Yrittäjänä ei vaan ajatella näin. Työ vaatii veronsa, niin liikkumisen (autokulut) sekä vuokrien (tapahtumat) osalta.

Seisot siellä markkinoilla, toreilla, messuilla, esittelyissä, kokouksissa kuitenkin markkinoimassa itseäsi ja toimintaasi jossa on satoja, jopa tuhansia potentiaalisia asiakkaita innostumassa sinun palveluistasi. Ilman sitä seisomista, kukaan ei tietäisi sinun olemassaoloa yrityksenä. Se ei tuo ehkä juuri sinä päivänä rahallista hyötyä, mutta ehkäpä ensi viikolla luoksesi löytää asiakas joka ei juuri tätä markkinointia tai tapahtumaa olisi sinua löytänyt. Jalkautuminen on tärkeä osa menestymistä, vaikka välillä voi tuntua hullunkuriselta seisoa tyhjällä torilla kaatosateessa sukat märkänä. Kaupanpäälle olet seuraavana päivänä kipeänä ja kelläs yrittäjällä on palkalliset sairaslomat?

Jälkimarkkinointi on myös tärkeää ylläpitää, kun olet saanut koukutettua asiakkaan käyttämään palveluitasi. Pidä asiakkaasta huolta koko ajan, vaikka kalastelet samalla uusia, jopa rahallisesti hyödykkäämpiä asiakkaita luoksesi. Asiakasta ei tule ikinä kategorioida “ei tuolla ole varaa”. Jokainen asiakas on merkityksellinen liiketoiminnallesi. Taloudellisen taantuman aikana on ihmisiä silti joilla on varaa. Muista, että sinäkin teet liiketoimintaasi jotta saat ruokaa pöytään, joten älä mene samaan masisteluun ”kun ei ole varaa, saiskos alennusta tai ilmaiseksi, mitä jos maksaisin osissa jne”. Niin kurjaa kuin onkin, yrittäjän pääasiallinen tehtävä on selvitä työllään itse hengissä ja valitettavasti se tapahtuu toisen lompakon kustannuksella. Älä pelästy hintamarinasta tai pelkää olevasi kiskuri kun pyrit tuottamaan työllä itsellesi rahaa elämiseen. Sinulla on siihen oikeus, ja aina löytyy asiakkaita, jotka haluavat tuotteesi ja palvelusi hinnasta välittämättä.

Verkostoituminen on tärkeä osa yrittäjyyttä, johon kannattaa panostaa koko ajan. Muiden yrittäjien tuki ja apu on kultaakin kalliimpaa joka voi poikia ainutlaatuisia tilaisuuksia oman liiketoiminnan saralla. Yrittäjä on kilpailija mutta myös sinun paras ystäväsi. Ota muut yrittäjät ystävinä ja tue heitä, niin he varmasti kantavat kortensa kekoon sinunkin menestyksen suhteen (win-win).

Ja mikäs on antoisampaa, kuin jutella toisen yrittäjän kanssa joka on tehnyt ehkä kaikki ne virheet jotka sinulle olisi edessä ja näin pystyt välttämään ne? Niimpä;)

Lopuksi, menestyvän liikeidean ja -toiminnan kriitikko olet sinä itse; Lähde miettimään, mitä sinä itse kaipaat yritykseltä jonka kanssa asioit kuluttajana? Sen jälkeen mieti, toteutatko näin omassa yrityksessä? Omaa toimintaa kannattaa tarkastella aika ajoin läheltä että etäältä. Jos tuntuu että olet solmussa toimintasi kanssa, kysy asiakkailta, ystäviltä, etäänny itse tarkastelemaan. Kaikki nämä ovat parhaimpia kertomaan, löytyyko toiminnassasi jotain parantamisen varaa! Jokainen tulee sokeaksi omalle toiminnalleen joskus, ja huomaamattaan syyttää sellaisia osapuolia jotka eivät todellisuudessa ole millään tavoin syypäitä omaan epäonnistumiseen tai tekee asioita joilla ei ole oikeasti merkitystä -näin jää ne oikeasti tärkeät asiat tekemättä.

Epäonnistumisia tulee, mikään yrittäjyys ei ole ruusuilla tanssimista koko ajan. Kunnon menestyjän tunnistaa siitä, että silloin kun sinne rotkoon tipahdetaan, laitetaan kolmas vaihde päälle ja tullaan ryminällä ylös! Uskon, että jokainen on menestyjä, vaikka pari kertaa sieltä rotkosta rämpii ylös, eikö?